HERBA

HERBA
SERINGAN

Wednesday, February 10, 2010

Bekerja kat Institut Biosains


Sabun

penanaman pokok


Mula kerja kat Biosains, boss saya Prof. Madya Dr. Said. Memang baik, sporting. Baru 1 1/2 tahun kerja kt situ saya dapat Anugerah Khidmat Cemerlang, masa tu hadiahnya lumayan plug bernilai RM300, check RM300,sijil, kenaikan menegak dan tunggakan RM1,000 lebih.Ini gambarnya sebelah kanan.Bila boss pindah saya dipindahkan ke lab Fitoubatan, kemudiannya ke unit Biodiversti dan pemuliharaan herba. Saya mula belajar bagaimana menghasilkan "essential oil" dari tumbuhan herba, menghasilkan sabun herba dan pengkulturan tumbuhan.Sabun pertama dihasilkan, ada nama saya tu..Juga belajar membuat tanah campuran.Banyak terlibat dengan bengkel-bengkel herba yang dianjurkan di lab kami. tahun 2005 saya menerima anugerah setia putra hadiah berupa jam tangan roscani dan sijil.Kemudian dapat anugerah dr Biosains sijil dan jam roscani juga. Di sini juga saya diberi peluang belajar dan melayakkan saya naik ke jawatan yang lebih baik.Yang berikut beberapa petua dan penggunaan tumbuhan herba dalam perubatan tradisional.

No comments:

Post a Comment